سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آینده کشاورزی در جهان (خوشه صبا زیر مجموعه هلدینگ صبا میهن)

شرکت هلدینگ صبا میهن  در راستای سیاست های کلان اقتصادی و اجتماعـی کشـور و بمنظـور تأمیـن بخشـی از نیازهـای جامـعه و ایـجاد اشتـغـال و تولید با سرمایه گذاری های کلان در زمینه کشت و صنعت فعالیت دارد.محققان و پژوهشگران شرکت کشت و صنعت خوشه صبا (زیر نظر شرکت هلدینگ صبا میهن) در زمینه های مختلف کشاورزی به نکاتی قابل توجهی دست یافتند.به گزارش تیم کشت و صنعت خوشه صبا، در طی تحقیقی با توجه به روند افزایشی تقاضای مواد غذایی تا سال 2050 میلادی، بسیاری برای افزایش بهره برداری از محصولات و مزارع کشاورزی و دامپروری، آینده صنعت کشاورزی را با استفاده از فناوری های نوین اینگونه ترسیم میکنند که:

با وجود تمام مزایایی که فناوری برای تولیدکنندگان و کشاورزان خواهد باشد، منافعی را نیز برای دولت‌ دارد. دگردیسی دیجیتال و توسعه فناوری‌ها در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی دارای تأثیرات شگرفی است که در ترغیب دولت‌ها در به‌کارگیری این فناوری و ابزارها بسیار مؤثر است. از جمله تاثیرات آن میتوان به :

  1. کاهش قیمت های محصولات،
  2. حفظ منابع محیط زیستی،
  3. کاهش نگرانی از کمبود آب و مسائل آن،
  4. افزایش صادرات و تولید محصولات اشاره کرد.


جهت بررسی فناوری های لازم الاجرا برای پیاده سازی کشاورزی هوشمند، به مواردی از تکنولوژی های مورد استفاده اشاره میکنیم:

پهپاد:

جهت تهیه تصاویرهوایی که از زمین زراعت و محصولاتش، دام ها و محل نگهداری از محصولات.

روبات:

ماشین هایی که نسبت به فعالیت هایشان طراحی میشوند و عموما میتوان جهت کاشت و برداشت محصول، سم پاشی و کود دهی از آن ها استفاده شد.

 

حسگر ها:

بخش مهمی از فعالیت های کشاورزی را انجام میدهند و میتواند میزان محصولات برداشت شده، میزان سلامتی دام ها، دمای آب شیلات و … را به سیستم اصلی گزارش داده و دائما در اختیار تیم کنترل کننده قرار دهد.

 

پلت فرم های آنالیز داده ها و گزارش ها:

در جهت رشد و پیشرفت مسیر صنعت کشاورزی هوشمند نیاز به مجموعه ای از سیستم های قوی جهت بهره وری بیشتر از محصولات کشاورزی و دام پروری نیاز است. با تجزیه و تحلیل های اطلاعات میتوان در زمینه عوامل بیماری زایی و وضعیت بازار و بهترین زمان صادرات نیز دست یافت.

 

در اختیار گذاشتن و انتقال اطلاعات

 با در نظر داشتن این نکته که بخش بالایی از کشاورزان چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه، از دانش و علوم کشاورزی کمی برخوردارند و آنچه که انجام میدهند اغلب بر اساس تجربیاتشان در سالهای قبل است، برای همین لزوم دسترسی به این اطلاعات به زبان‌های مختلف و با شیوه‌های بصری مانند ویدئو و تصویر میتواند کمک بزرگ در جهت پییشرفت فناوری های صنعت کشاورزی و بالا بردن سطح کیفیت محصولات شود.

برای مثال، با استفاده از فناوری‌های موجود و کمک‌ کننده، ماهواره‌ها و حسگرهایی که در زمین کار گذاشته شده‌اند، اطلاعات مرتبط با وضعیت محصولات را میتوان فراهم کرد. این اطلاعات به همراه سوابق و پیش‌بینی‌های وضعیت آب‌و‌هوا، پایگاه داده‌های مربوط به کشت محصول و تنوع محصولات و حتی اطلاعات مربوط به برنامه کاری، به کشاورز در تصمیمات روزانه‌اش کمک خواهند کرد. در ‏شکل زیر نمایی کلی از آینده متصور در صنعت کشاورزی و نقش فناوری در هر یک از بخش‌های درگیر با آن را مشاهده می‌کنید.

شرکت کشت و صنعت خوشه صبا، در جهت رسیدن به اهداف خود نیز قصد دارد تا در زمینه کشاورزی هوشمند قدم برداشته و مطابق آخرین تکنولوژی های روز پیشرو در این زمینه باشد. (برای اطلاعات بیشتر و مشارکت، با ما در تماس باشید.)