سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آینده کشاورزی در جهان (خوشه صبا زیر مجموعه هلدینگ صبا میهن)

شرکت هلدینگ صبا میهن  در راستای سیاست های کلان اقتصادی و اجتماعـی کشـور و بمنظـور تأمیـن بخشـی از نیازهـای جامـعه و ایـجاد اشتـغـال و تولید با سرمایه گذاری های کلان در زمینه کشت و صنعت فعالیت دارد.محققان و پژوهشگران شرکت کشت و صنعت خوشه صبا (زیر نظر شرکت هلدینگ صبا میهن) در زمینه های مختلف کشاورزی به نکاتی قابل توجهی دست یافتند.به گزارش تیم کشت و صنعت خوشه صبا، در طی تحقیقی با توجه به روند افزایشی تقاضای مواد غذایی تا سال 2050 میلادی، بسیاری برای افزایش بهره برداری از محصولات و مزارع کشاورزی و دامپروری، آینده صنعت کشاورزی را با استفاده از فناوری های نوین اینگونه ترسیم میکنند که:

با وجود تمام مزایایی که فناوری برای تولیدکنندگان و کشاورزان خواهد باشد، منافعی را نیز برای دولت‌ دارد. دگردیسی دیجیتال و توسعه فناوری‌ها در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی دارای تأثیرات شگرفی است که در ترغیب دولت‌ها در به‌کارگیری این فناوری و ابزارها بسیار مؤثر است. از جمله تاثیرات آن میتوان به :

  1. کاهش قیمت های محصولات،
  2. حفظ منابع محیط زیستی،
  3. کاهش نگرانی از کمبود آب و مسائل آن،
  4. افزایش صادرات و تولید محصولات اشاره کرد.


جهت بررسی فناوری های لازم الاجرا برای پیاده سازی کشاورزی هوشمند، به مواردی از تکنولوژی های مورد استفاده اشاره میکنیم:

پهپاد:

جهت تهیه تصاویرهوایی که از زمین زراعت و محصولاتش، دام ها و محل نگهداری از محصولات.

روبات:

ماشین هایی که نسبت به فعالیت هایشان طراحی میشوند و عموما میتوان جهت کاشت و برداشت محصول، سم پاشی و کود دهی از آن ها استفاده شد.

 

حسگر ها:

بخش مهمی از فعالیت های کشاورزی را انجام میدهند و میتواند میزان محصولات برداشت شده، میزان سلامتی دام ها، دمای آب شیلات و … را به سیستم اصلی گزارش داده و دائما در اختیار تیم کنترل کننده قرار دهد.

 

پلت فرم های آنالیز داده ها و گزارش ها:

در جهت رشد و پیشرفت مسیر صنعت کشاورزی هوشمند نیاز به مجموعه ای از سیستم های قوی جهت بهره وری بیشتر از محصولات کشاورزی و دام پروری نیاز است. با تجزیه و تحلیل های اطلاعات میتوان در زمینه عوامل بیماری زایی و وضعیت بازار و بهترین زمان صادرات نیز دست یافت.

 

در اختیار گذاشتن و انتقال اطلاعات

 با در نظر داشتن این نکته که بخش بالایی از کشاورزان چه در کشورهای توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه، از دانش و علوم کشاورزی کمی برخوردارند و آنچه که انجام میدهند اغلب بر اساس تجربیاتشان در سالهای قبل است، برای همین لزوم دسترسی به این اطلاعات به زبان‌های مختلف و با شیوه‌های بصری مانند ویدئو و تصویر میتواند کمک بزرگ در جهت پییشرفت فناوری های صنعت کشاورزی و بالا بردن سطح کیفیت محصولات شود.

برای مثال، با استفاده از فناوری‌های موجود و کمک‌ کننده، ماهواره‌ها و حسگرهایی که در زمین کار گذاشته شده‌اند، اطلاعات مرتبط با وضعیت محصولات را میتوان فراهم کرد. این اطلاعات به همراه سوابق و پیش‌بینی‌های وضعیت آب‌و‌هوا، پایگاه داده‌های مربوط به کشت محصول و تنوع محصولات و حتی اطلاعات مربوط به برنامه کاری، به کشاورز در تصمیمات روزانه‌اش کمک خواهند کرد. در ‏شکل زیر نمایی کلی از آینده متصور در صنعت کشاورزی و نقش فناوری در هر یک از بخش‌های درگیر با آن را مشاهده می‌کنید.

شرکت کشت و صنعت خوشه صبا، در جهت رسیدن به اهداف خود نیز قصد دارد تا در زمینه کشاورزی هوشمند قدم برداشته و مطابق آخرین تکنولوژی های روز پیشرو در این زمینه باشد. (برای اطلاعات بیشتر و مشارکت، با ما در تماس باشید.)

جایگاه صنعت کشاورزی در اقتصاد ایران کجاست؟(شرکت خوشه صبا زیر مجم

شرکت کشت و صنعت خوشه صبا یکی از زیر مجموعه های هلدینگ صبا میهن با تکیه بر دانش متخصصین خود و با هدف توسعه صادرات و استفاده از مزیت های نسبی کشور در این حوزه فعالیت داشته و یکی از ارزش های خود را رشد اقتصادی کشور عزیزمان، ایران میداند.

 کشاورزی  موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی چه در چهارچوب شهری و چه روستایی است. بسیازی از کارشناسان شرکت کشت و صنعت خوشه صبا با توجه شرایط فعلی و مطالعه آمار و گزارش های پیشین متعقدند چندین رویکرد مختلف در زمینه جایگاه صنعت کشاورزی در اقتصاد در ایران وجود دارد.

  وجود دارد.

بخشی باور دارند که با توجه یافته‌های نظام‌ حسابداری، بخش کشاورزی تنها به عنوان تامین کننده امنیت غدایی باید مورد توجه قرار گیرد. این در حالیست که عده ای دیگر بر این باورند که بخش کشاورزی اهرمی قوی برای به حرکت در اوردن چرخه های اقتصادی کشور است و باید بیش از قبل به آن توجه شود.
 
دیدگاه سوم اما  با تأکید بر ضرورت بررسی ابعاد گوناگون آثار و تبعات گسترش فعالیت‌های کشاورزی در مناطق شهری و روستایی، بر جایگاه بخش کشاورزی از منظر نقش برقرار کننده‌ تعادل اقتصادی-اجتماعی تأکید دارد.

با این حال با عنایت خداوند و مزیت های موجود در بخش کشاورزی مثل موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب و هوایی ایران برای کاشت انواع محصولات کشاورزی، وجود نیروی انسانی مجرب و متخصص در مراکز تولید، وجود افراد تحصیل کرده در رشته های مختلف این صنعت، کشاورزی میتوان در جایگاه صنعت کشاورزی در اقتصاد ایران نقش بسزایی داشته و بر توسعه آن بیافزاید.

لازم به ذکر است  توسعه اقتصادی کشورهای پرجمعیت موجب شده که تقاضـای جهـانی غـذا بـه شکل فزایندهای افزایش یابد و توسعه کشاورزی را با فرصت‌ها و چالش‌های جدیدی مواجه ساخته است. این وضعیت در نتیجه ایجاد شرایط بهتر در مبـادلات تجـاری محـصولات کـشاورزی، گـرایش بـه تجـارت آزاد، گـشوده شـدن بازارهـای جهـانی غـذا و بهبـود محــیط‌هــای اقتــصادی ملــی و بــین‌المللــی بــه وجــود آمــده اســت. از ایــن رو انجــام سرمایه‌ گذاری ‌های جدید در کشاورزی و تأمین مـالی آن بـه عنـوان موضـوعی مهـم در عرصه جهانی مطرح می‌باشد.

به گفته کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی خوشه صبا، بسیاری از مشکلات بعد از تولید در حوزه بازار و بازاریابی است و نکاتی که در برنامه ریزی های ملی و منطقه ای به آن توجه نشده است.
 

مشکلات و موانع پیش روی کشاورزی هوشمند

شرکت هلدینگ صبا میهن  در راستای سیاست های کلان اقتصادی و اجتماعـی کشـور و بمنظـور تأمیـن بخشـی از نیازهـای جامـعه و ایـجاد اشتـغـال و تولید با سرمایه گذاری های کلان در زمینه کشت و صنعت فعالیت دارد.محققان و پژوهشگران شرکت کشت و صنعت خوشه صبا (زیر نظر شرکت هلدینگ صبا میهن) در زمینه های مختلف کشاورزی به نکاتی قابل توجهی دست یافتند. دراین مقاله به مشکلات و موانع پیش روی کشاورزی هوشمند می پردازیم.

مشکلات و موانع پیش روی کشاورزی هوشمند

در ابتدای این بخش باید گفت که کشاورزی هوشمند با وجود این که می تواند کمک بسیار زیادی به انسان ها داشته باشد و هر روزه هم احتیاجات بیش تری از انسان ها را در ابعاد گوناگون مرتفع می سازد، هنوز هم باید موانع و محدودیت های بسیار زیادی روبرو است تا به صورت کامل برای بخش هایی مانند کشاورزی و دامداری از جذابیت های بسیار زیادی برخوردار باشد و این قشر انسان ها را به استفاده از خود تشویق و ترغیب کند، پس با وجود مزایای کشاورزی هوشمند، به سختی می توانم هزینه های مورد نیاز به منظور به کار گیری فناوری های جدید و حتی خلاقانه را به این صورت ماد القا کرد.

در ادامه باید گفت که مسئله بعدی، موضوع ظواهر خواهد بود. در واقع تصور عموم بر این است که کشاورزی کار جذاب و جالبی نیست، بخاطر این که کشت و زرع به زمان های گذشته تعلق دارد و کم کم باید از بین برود. موضوع دیگر هم بحث اینترنت اشیا و شرکت های بزرگ کشاورزی مثل مونسانتو و جان دیر می باشد.

به عنوان مثال :

سوالی که معمولا مطرح است این است که مالکیت داده هایی که در یک زمین کشاورزی به بکارگیری فناوری های بروز و مدرن حاصل می شود به شرکت های بزرگ تعلق دارد و یا به خود کشاورز؟ چنانچه این شرکت های بزرگ اند که حق مالکیت این اطلاعات به آن ها تعلق خواهد گرفت به صورت دقیق قرار است چه استفاده هایی از آن ها به عمل آورند؟ از سو استفاده های احتمالی همچین اطلاعاتی تبعیض قیمتی خواهد بود که در حقیقت با استفاده از اطلاعات مربوط به آب و خاک یک زمین، آن ها قادر خواهند بود یک سرویس یا محصول را به قیمت های گوناگونی در اختیار کشاورزان قرار دهند که برای کشاورزان هزینه ای مضاعف را به همراه خواهد داشت.

مشکل بعدی هم زمانی است که این اطلاعات به دست کشاورزان می رسد که امکان دارد دیر باشد و دیگر آن اطلاعات به کار نیاید. در انتها باید گفت که به عقیده کارشناسان زبان اینترنت اشیا بایستی قدری متحول شود تا افرادی که در این زمین متخصص نیستند هم قادر باشند فناوری اینترنت اشیا را مورد استفاده خود قرار دهند


شرکت خوشه صبا زیر مجموعه هلدینگ صبا میهن

 

از دیگر شرکت های زیر مجموعه هلدینگ صبا میهن با هدف استفاده از پتانسیل های کشور و تولید محصولات ارگانیک جهت حفظ سلامت مردم، شرکت کشت و صنعت خوشه صبا از بزرگترین مجتمع های کشت و صنعت کشورمان، ایران است که با هدف ایجاد کاربری های متعدد با هدف توسعه و رشد اقتصاد در این مسیر قدم گذاشته و به عنوان یکی از تامین کننده های نیاز مردمی میباشد.

از دیگر شرکت های زیر مجموعه هلدینگ صبا میهن  با هدف استفاده از پتانسیل های کشور و تولید محصولات ارگانیک جهت حفظ سلامت مردم، شرکت کشت و صنعت خوشه صبا از بزرگترین مجتمع های کشت و صنعت کشورمان، ایران است که با هدف ایجاد کاربری های متعدد با هدف توسعه و رشد اقتصاد در این مسیر قدم گذاشته و به عنوان یکی از تامین کننده های نیاز مردمی میباشد.